Een emotionele reactie dus, want staal is staal, ongeacht de afkomst. Een irrationele reactie dus, want de opvarenden hebben meer baat bij de kwaliteit en de technische kenmerken van het staal dan bij haar herkomst vooraleer het gerecycleerd werd tot een schip. Maar mensen zien geen schip, ze zien eert en vooral een symbool van hun mentale strijdvaardigheid en een herdenking aan de vele slachtoffers die gevallen zijn.
Op de presentatie van het boek "De Ware Aard van de Marketeer" in het Museum voor Natuurwetenschappen haalde prof. Johan Braeckman het voorbeeld aan van een vestje van bvb M. Dutroux. Wie weet had die man wel een mooie vest die me goed zou staan, maar de vaststelling dat ze ooit het lichaam van Dutroux zou verwarmd hebben, is al genoeg om mijn mening en perceptie omtrent het vestje radicaal te herzien. Ook al is het duidelijk dat 'het kwaad' van de man niet in de textiek of de knopen is gaan wonen.
Noem me gerust irrationeel en emotioneel, maar hey, ik ben ook een mens (tot nader order ;-)
geert@ziff-jones.com
foto: AP
No comments:
Post a Comment