November 18, 2009

Marketeer van het Jaar - een opinie

Beste Jury
En bij uitbreiding al diegenen van de ‘burgerjury’ die stemden via Trends/Tendances of de Stichting. De nieuwe Marketeer van het Jaar is gekend, zowel voor het noorden als voor het zuiden van dit kleine landje. Mocht u het zelf nog niet weten, een marketeer van de bank ING voor het zuiden en voor het noorden de marketeer die de Chiquita Smoothies lanceerde over verschillende landen hebben ‘gewonnen’ en mogen tot volgend jaar dezelfde periode de titel dragen. De selectieprocedure blijkt elk jaar opnieuw een hele klus te zijn en ik heb weinig moeite om dat te geloven; jaarlijks krijgen de aanwezigen op het event te horen wat de hele procedure is. Maar uiteindelijk stemmen we met z’n allen (als u gestemd hebt tenminste) op de shortlist van 3 marketeers van boven de taalgrens en drie van er onder. Iedereen blij en de marketing wint.
Maar hebt u een minuutje om er stil bij te staan hoe dit resultaat overkomt bij die grote meute die we graag ‘consument’ noemen?
Consumenten beleven de economische crisis nog steeds ten volle, stellen zich vragen over de toekomst en krijgen permanent naar hun hoofd gesmeten dat zij zich nu wel snel moeten aanpassen want als het griep of obesitas niet is, dan is het de CO2 wel die de wereld zal overnemen. Probeer daar als marketeer maar eens iets mee aan te vangen, met zo’n consument.
Maar geen nood, vanuit een instituut als de Marketeer van het Jaar, samen met een specifiek logo nu, kunnen we een positieve boodschap de wereld insturen. Voor Wallonië waren de genomineerden dan ook marketeers van een bank, een bandenfabrikant en een fastfoodketen. Over een signaal naar de consument gesproken. De kans dat de marketeer volgend jaar nog lager scoort in vertrouwen vanuit de consument is bij deze aanzienlijk gestegen. Voorlopig scoren alleen reclamemensen en politici nog slechter. De enige vraag is welke van de twee ons, marketeers, zal voorbijsteken.
En nu we het er toch over hebben - over oerklassiek en vastgeroest marketingdenken- ik vind dat er naast de bankiersoverwinning ook aan de smoothie een nasmaakje blijft hangen zoals bij de Effie voor Thalys. In no time in Parijs staan, heeft weinig marketing nodig om verkocht te worden. Smoothies lanceren in tijden van smoothiegekte al evenmin. Maar inderdaad, ik ken de achtergrond en het dossier niet. Of toch niet beter dan de meer dan 5.000 stemmers.
Begrijp me niet verkeerd; ik gun de beide heren van harte en ze mogen terecht met fierheid die titel een jaar dragen. U hebt hen met z’n allen uiteindelijk verkozen en we weten dat een volk de verkozenen krijgt die het wil. Ik richt me veeleer tot de ‘burgerjury’ opdat u zich allen toch heel even de vraag zou stellen hoe deze boodschap gedecodeerd zou worden door uw klanten, prospecten en consumenten. Misschien maakt u zich daar geen zorgen over, want zij begrijpen toch niets van uw métier. Wel, daar hebt u ongetwijfeld gelijk in. We zitten een mooie métier, alleen spijtig dat die klanten zo moeilijk te begrijpen zijn zeker?
Maar laten we positief blijven: we hebben weer een jaar om het goed te maken en het marketingvak te verluchten...

No comments:

Post a Comment