January 14, 2010

00’s --- F-ecology: fancy & fake






Het voorbije jaar breekt ecologie pas echt door. Sinds verschillende jaren slagen meer en meer merken er in om ecoproducten op de markt te brengen die onderscheidend genoeg zijn om de gebruiker de mogelijkheid te geven om zich een identiteit aan te meten. Met andere woorden, ecoproducten die duidelijk herkenbaar zijn als ecologisch worden gemakkelijker gebruikt omdat hun onderscheidende morfologie de gebruiker in staat stelt een statement te maken. Kwatongen durven al eens beweren dat de Toyota Prius enerzijds onderscheidend is in design zodat de eigenaars zich kunnen ‘outen’ als milieubewust maar dat het design anderzijds ook zo lelijk is om er voor te zorgen dat het model niet te veel succes zou hebben. Feit is dat de drijvende kracht achter ecologie nog altijd een sterke -zij het onderhuidse- tegenkracht kent.
Ecologie is de hype voorbij en is meer dan een trend. Het is big business geworden. Alles en iedereen is ‘green’ of ‘supergreen’. McDonalds kleurt het logo groen en soyafabrikanten zien eindelijk een manier om van hun vegetarisch brandmerk af te geraken; vlees en vleesproductie blijken veel vervuilender.Voertuigen met lage motorisaties en dus minder uitstoot krijgen zonder iets te moeten doen een steun in de rug vanwege de overheid. Die heeft kleine autootjes gepromoveerd tot ecovriendelijk en geeft korting bij de volgende aankoop. Green pans vervangen Tefal en goederen die samengesteld zijn uit gerecycleerd materiaal lijken de toekomst te zijn.
Een enkeling heeft begrepen dat de huidige eco-aanpak een pleister op een houten been is en bijna volledig fake. De laatste trend is de ecokerstboom, samengesteld uit groene petflessen. Of wat dacht u de hybride voertuigen. Beide ecologische oplossingen verplaatsen veeleer het probleem van vervuiling dan het op te lossen. De hybride auto rijdt dan wel op elekticiteit, maar zolang die niet uit hernieuwbare bronnen voortkomt, is uw hybride bolide niet noodzakelijk beter. U hebt dan wel minder brandstof gebruikt, uw energieleverancier zit nu met de vervuiling. De niet-recycleerbare PET-fles doet hetzelfde. Door er een kerstboom van te maken blijven de PET-flessen een niet-recycleerbare verpakking in omloop. U zorgt er alleen maar voor dat de fles iets later in het proces de stempel van ‘vervuiler’ krijgt. 
 
Meubeldesign met plastic flessen.
Ecologische oplossing of vervuilingsvertraging?



No comments:

Post a Comment