January 21, 2010

Smaakdiversiteit



'Smaken verschillen' zegt het spreekwoord en op zich klopt dat helemaal. Maar ondanks de verschillende smaakreceptoren die onze mond bevolken, is smaak een zeer emotioneel gebeuren. Het is geen geheim dat het Belgische biermerk Jupiler (InBev) meer dan de helft van de Belgische biermarkt in handen heeft. De markten waarin veel merken actief zijn en de marktleider er alsnog in slaagt om meer dan de helft in handen te houden, zijn zeer schaars. Terwijl Clooney geconfronteerd wordt met 'no Marinti, no party' komt het in het land van Kuifje niet zelden voor dat feestjes -zeke rin de zomer- geen succes hebben omdat er geen Jupiler maar een ander bier geschonken wordt.
Terecht, zegt menig zelfverklaard bierkenner, maar ook onterecht volgens de ware bierkenner. En inderdaad, elk groot bierhuis weet dat pils nu eenmaal pils is en een goed geserveerde pint maakt het zo goed als onmogelijk om het merk op de juiste pint te plakken.
Nu InBev geblokkeerd is door de sociale partners, is deze discussie weer ter zake. Maar de uitkomst blijft dezelfde. De jongens en meisjes van Studio Brussel hebben de test nog eens overgedaan om grote mond Lambi Bambi de mond te snoeren. En met succes...

No comments:

Post a Comment